Omprioritera för rikedom

Det verkar som att jag kan skrika ut V I C T O R Y! Utan kamp. Mina föräldrar har ätit snällpiller och jag gav mig in i semesterdiskussionen med Mike Tyson handskarna på. Det var som en lam pingismatch. Tråkig eller helt enkelt innehållslös. Jag fick fritt välja vecka för kompissemestern och eftersom vecka 29 är lika deprimerande som en Per Gessle plåga på RixFM så utses nu vecka 30 till Gotlandsveckan för de mer sofistikerade. Nu behöver jag bara semesterkapital för att överleva. Jag ska ringa arbetsförmedlingen, eller nåt. När vi ändå berör ämnet. Det är ett tragiskt svenskt samhälle vi lever i. Det har kommit till min kännedom att en och samma man som hämtat ut socialbidrag/bostadsbidrag och barnbidrag från kommunen sedan åren innan vi flyttade till Nyköping. Året var 1996. Idag lever vi under den första månaden under ett nytt decenium. Det är för fan 2011. Han har aldrig jobbat, han ingen ambition att arbeta. The punchline: Han fru går också på bidrag. Som tur är har hon lycklas avla sex ungar under åren, då får man flerbarnstillägg och sånt. De lever på 20 000 utan att lyfta ett finger. Den nya tidens prostitution? Staten blir helt enkelt the pimp. De erbjuder tillfälle, bostad och avlöning. Allt bidragstagarna behöver göra är ju att föröka sig med jämna mellanrum, sen kan de nynna vidare på Petters "pengar rullar in som de ska - det går bra nu".

Men jag är inte bitter för at jag utbildar mig, lånar ihop till 8140 kronor i månaden och läser fler texter på en vecka än vad socialbidragstagarna gör på en livstid. Det är inte ditt fel Reinfeldt, problemet kanske finns hos de många åren under socialdemokraternas styre. De föredrar ju trots allt att man ökar transkriberingarna. Är det konstigt att ni halkar efter? Skulle inte tro det. Hur kunde Sverige bli lika humoritiskt som en söndag klockan 20.30 när Parlamentet entrar rutan? Fatta barometerknapparna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0