Vad en kvinna BEHÖVER ha

Jag är student. CSN ger mig ca 7200 kronor i månaden. Min första tanke va, är det till min shopping eller? Nej, jag ska leva på detta. Dagens sanning. Tankarna för mig till människorna i u-länder. Det här borde ju va vad de får i månaden. Eller? Skämt och sido, men i-lands problem är en stor del av min vardag. Mitt största kommer alltid att vara att jag har för lite pengar att shoppa dyra sakerför. Definera dyrt. Ja unförtiden kan en tröja på H&M vara dyr. Detta uttalande får aldrig hållas emot mig när jag shoppar. Aldrig. 

Dagens ämne är shopping, men framför allt skor. Kan man ha för många? Svar: En kvinna kan inte ha för många par skor. Det är någonting vi måste ha och det är en förbrukningsvara, ungefär som mjölk. Allt har sitt bäst före datum.

Inann jag åkte tillbaka till öjn (gotlands språket för Ö) köpte jag mig ett par nya skor. ROSA. Är det något jag behöver är det skor i rengbågens alla färger. Ja alltså inte i ett par skor, utan flera par. Såklart. Mina rosa skor representerar min livsstil just nu. jag gillar att tänka i rosa. Det får mig att känna mig som en bubbelgums tjej emellanåt, fast kanske med en hjärna bakom det rosa. So I heard.

Ett utav januaris bästa tankesätt är och citat kommer inte från Winston Churcill. Det kommer ifrån Reese Witherspoon. Hon kommenterar i Elle's novembernummer sitt klädval inför Golden Globe galan då hon dök upp i en Nina Ricci klänning och ett par röda skor. Hon sade efter detta att "en flicka behöver helt enkelt ett par röda skor ibland". De fick henne att känna sig självsäker, kvinnlig. Så dagens sanning (framför allt riktad till mor och far), en flicka, som jag, behöver helt enkelt ett par rosa, gröna, 4 par svart, mönstrade, röda skor... Jag behöver inte varje dag ett par röda skor för att vara självsäker, jag kanske behöver ett par gröna. Behöver.

Så dagens konstaterande efter kringstrosande, med min älskade syster Madde, i storstaden Visby insåg jag: Jag behöver verkligen de där beiga skorna jag såg. Behöver. Därför kommer de att inhandlas i morgon. För självsäkerhetens skull alltså.

Materialist-javisst. Materiella ting är de som får mig att fungera som människa. Vad skulle annars värdesättas här i livet? Känslor & relationer? Äh, saker tjatar ju aldrig på mig.

Kuriosa

  • Det råkade finnas en vacker kjol som skulle passa de beiga skorna helt perfekt. Ska vi missunna skorna denna komination genom att inte köpa kjolen. Det vore ju elakt. Skorna behöver ju kjolen.
  • Jag fick gå på spinning-passet igår. Jag dog dock under det, så mycket spänning för trosdagskvällens utbrändhet.
  • Dagens höjdpunkt är helt klart att Madde är i Visby & att det är after-work på Hamnplan 5. Kan bli hur kul som helst. Det blir kanske första bakfylle bloggen i morgon. I sådant fall kommer det  inte bli den sista gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0